Blogs / Vlogs

BLOG

De filosofie achter Yin Yoga ?


Om Yin Yoga te kunnen definiëren is het nuttig om eerst de begrippen Yin en Yang te definieren.
Velen onder ons zijn al wel wat bekend met de oosterse begrippen Yin en Yang, vaak ook vertaald als mannelijk en vrouwelijk, actief en passief, dag en nacht, donker en licht, snel en traag, de zon en de maan,… en ga zo maar door.


Elke mens bestaat in min of meerdere mate uit deze twee energiëen. Hierbij definiëren we yang als het actieve, dynamische, mannelijke deel van ons wezen en yin als het passieve, statische, vrouwelijke deel.
Belangrijk hier om op te merken is dat iets of iemand nooit helemaal yin of helemaal yang is. We hebben allemaal yinne en yange elementen in ons. Je zou kunnen zeggen dat het relatieve begrippen zijn, die zich op een continuum bevinden. Een man is in regel iets meer yang dan een vrouw ( al hoeft dit helemaal niet zo te zijn ), maar

wanneer men dan mannen onderling bekijkt, zijn er, die zeer veel yange kwaliteiten hebben, terwijl anderen veel minder yang zijn. En dit geldt uiteraard ook vrouwen en de yinne energie.
Wat belangrijk is, voor ons algemeen welzijn is dat de yinne en yange kwaliteiten in onszelf en in ons leven in balans zijn.

Wanneer we vandaag de dag kijken naar ons leven, dan merken we dat het leven van velen gekenmerkt is door een overwegend “ yange “ levensstijl. Actie, doelgerichtheid, snelheid, enz… overheersen onze levens. Het yinne aspect van het leven zoals reflectie, vertragen, naar binnenkeren, go with the flow,  overgave ,.. wordt hierdoor verwaarloosd. Dit creëert bij velen van ons een disbalans, met chronische stress, lichamelijke en geestelijke spanningen en een gevoel van uitgeblust te zijn. We hollen achter de spreekwoordelijke "wortel" en krijgen hem zelden tot nooit te pakken.

Yinne en yange weefsels in ons lichaam.

Wanneer we de structuren in ons lichaam gaan bekijken, vinden we ook hier de yinne en yange elementen terug.
De spieren, het bloed en de huid kunnen gezien worden als eerder yange structuren, terwijl onze pezen , ligamenten, fascia, gewrichten en botten eerder als yinne weefsels worden bestempeld.
Spieren zijn elastischer van aard dan het bindweefsel. Zij houden van ritmische, repetitieve bewegingen terwijl het bindweefsel eerder houdt van een zachtere belasting die wat langer wordt toegepast.


Onze moderne wereld is zeer yang van aard. Daarom kan yin yoga helpen om balans te brengen in onze overwegend “yange” levensstijl.


De yange vormen van yoga zoals ashtanga, vinyasa yoga richten zich meer op het ontwikkelen van de spieren en het pompen van het bloed, terwijl yin yoga zich eerder richt op het stretchen en ontwikkelen van het dieper gelegen bindweefsel.
Wel belangrijk om op te merken is dat alle yang ook een deel yin bevat en omgekeerd. Kijk maar naar het symbool van yin en yang, in het witte gedeelte heb je een zwart stipje, in het zwarte gedeelte een witte stip.


Als we dit op het niveau van bijvoorbeeld de spieren bekijken, bestaan onze spieren ook voor een klein deel uit fascia wat yin weefsel is, en in onze pezen en ligamenten zitten ook elastische vezels, die dan weer meer yang zijn.
Grof genomen echter kunnen we stellen dat de spieren meer yang zijn en de bindweefselstructuren meer yin.

Yin en yang vormen van yoga houden elkaar in balans. In ons lichaam hebben we een aantal meridianen, die we de energietransporteurs van ons lichaam kunnen noemen. Yin yoga maakt wat daar vastzit los en de yange yogavormen stimuleren de vloeistofflow doorheen deze kanalen.
Yinne en yange vormen van yoga houden ons ook op mentaal – emotioneel vlak in balans. Yin yoga verzacht ons en maakt ons rustig, terwijl yange yoga vormen ons stimuleren en verfrissen. Elk van deze vormen is nodig op verschillende momenten. 
Onze moderne wereld is zeer yang van aard. Daarom kan yin yoga helpen om balans te brengen in onze overwegend “yange” levensstijl.