De voordelen van Yin yoga

BLOG

Hieronder vind je een overzicht van een aantal belangrijke voordelen van yoga en yin yoga in het bijzonder.


  • Door de beoefening van yin yoga worden we flexibeler en vergroot onze beweeglijkheid. 
  • We verminderen de mate van verklevingen in onze weefsels zodat de beweging tussen de glijdende onderdelen van onze spieren vergroot wordt. 
  • We stimuleren de groei van fibroblasten, cellen die verantwoordelijk zijn voor de productie van collageen, elastine, en proteoglycanen die zorgen voor de hydratie van onze weefsels en gewrichten. 
  • Onze ligamenten worden sterker door een grotere collageenproductie.
  • We bewerken de extracellulaire matrix om de grondsubstantie meer vloeibaar te maken, zodat afvalproducten en toxines makkelijker worden verwijderd uit ons systeem. 
  • Door stretchen van de rug, zorgen we voor de juiste krommingen van onze wervelkolom.
  • We bewerken meer beweeglijkheid in onze gewrichten.
  • We vermijden het ontstaan van osteoporose door de densiteit van de botten te vergroten

Wanneer we over de lichamelijke voordelen spreken hebben we in onze westerse zienswijze voldoende modellen om deze voordelen te verklaren. Wanneer we de meer energetische voordelen willen belichten, hebben we inzichten uit de oosterse wijsheid nodig. Zowel de indische yoga wijsheid als het taoisme uit China bieden hier ondersteuning .

Zoals reeds beschreven, spreken zowel de indische als chinese yogi’s over energiestromen (prana of chi) doorheen een systeem van kanalen (nadi’s of meridianen).
Het doel van yoga was het transformeren van het lichaam en het leren kanaliseren van onze innerlijke energiestromen.

Vandaag de dag zijn er heel wat voordelen vanuit het energetische perspectief te behalen bij het beoefenen van (yin)yoga.


  • het stimuleren en balanceren van de stroom van prana of chi. 
  • Bewust worden van onze gedachten en bewust de soms heftige stroom van gedachten tot rust brengen
  • We voeden onze organen door accupressuur en compressie van de meridianen of nadi’s.
    Bij elk orgaan hoort ook een emotie. Bijvoorbeeld de lever staat voor woede, de longen voor verdriet, de nieren voor angst,… door het stretchen en comprimeren van onze verschillende meridianen worden we bewust van de bijhorende emoties en kunnen deze oplossen. Te veel angst zal onze Nierenergie legen. Indien we tijdens het oefenen op de Niermeridiaan werken kunnen we onze angst verminderen. 
  • Het heraanvullen van de Jing voorraad in onze Nieren, die ervoor zorgt dat al onze Organen goed zullen functioneren. 
  • Het creëren van zeer kleine piëzo-elektrische stromen, die er voor zorgen dat onze cellen optimaal kunnen functioneren. Bijvoorbeeld in ons botweefsel worden de osteoblasten gestimuleerd om nieuw botweefsel aan te maken.
  • Het stimuleren van ons parasymypatisch zenuwstelsel ten voordele van het sympatische. Dit wil zeggen dat we ons rust- en verteringsysteem weer activeren en zo een tegengewicht creëren voor de stress gecreëerd door ons alledaagse leven.
  • Een verhoogde productie van  GABA, een belangrijke neurotransmitter in onze hersenen, die samen met het parasympatische systeem, onze stress helpt te verminderen.  

We oefenen dan om aanwezig te blijven bij deze sensatie en na enkele minuten te beslissen dat het beter is om de pose te verlaten of je positie aan te passen.

Ook op het mentaal- emotionele vlak zien we de voordelen van yin yoga.


Tijdens een yinyoga sessie worden de poses of asana’s langer aangehouden. Dit is niet altijd aangenaam.
In ons dagelijkse leven hebben we verschillende manieren om met minder aangename situaties om te gaan.


- weglopen of het niet willen zien
- de onaangename situatie proberen te veranderen
- opgeven en pijn lijden m.a.w. het slachtoffer uithangen
- de onaangename situatie aanvaarden

De drie eerste reacties zijn niet de meest aangewezen, maar wel de meest voorkomende.
De laatste manier, eerder yin van aard, kunnen we wel zeer aanbevelen.
Aanvaarden wat er op dit moment gebeurt, wil echter niet zeggen, dat we niets meer ondernemen en er ons bij neerleggen. Het wil zeggen dat we op een bewuste, weloverwogen manier een nieuwe keuze kunnen maken ( actie ondernemen, niets doen, of nog iets anders,… ). Het verschil met de tweede reactie is, dat we nu een keuze maken en niet op autopiloot reageren op de situatie, zoals we steeds deden.
Wanneer we dit op onze yin yoga sessie toepassen, zal er waarschijnlijk een moment tijdens de oefening komen dat een pose onaangenaam aanvoelt. We oefenen dan om aanwezig te blijven bij deze sensatie ( aanvaarden wat er op dit moment is ) en na enkele minuten te beslissen dat het beter is om de pose te verlaten of je positie aan te passen. Vanuit een keuze en niet als een reactie op het onaangename gevoel.
Wanneer we dit tijdens onze yoga sessie oefenen, zullen we dit na verloop van tijd ook in ons dagelijkse leven kunnen toepassen. 

De voordelen van Yin Yoga.


We bekijken voordelen op drie vlakken: het fysieke, het energetische en het mentaal-emotionele. 

Lichamelijk er zijn eigenlijk drie dingen die we tijdens een yogales doen met de weefsels in ons lichaam: compressie (druk) , stretch (uitrekken) en twist (draaiing).

Door onze weefsels tijdens de asana’s te masseren en op een dusdanige manier te verlengen, in te drukken of te draaien zorgen we voor het verwijderen van toxines en afvalproducten.



Yoga zorgt voor het vrij vloeien van energie in het lichaam. Enerzijds door de yange vormen die de vrijzetting van energie stimuleren als door het verwijderen van de blokkades in de energiestroom door de meer yinne vormen van Yoga.
Je kan het vergelijken met een tuinslang die al jaren in de tuin ligt en verstopt is met allerlei vuildeeltjes. Als je deze slang wil gebruiken om de bloemen water te geven en je draait de kraan open, zal het water (hier symbool voor onze energiestroom) niet stromen door de slang. Je zal de tuinslang moeten bewegen, en draaien om het vuil los te krijgen vanbinnen. Eens dat het vuil losgewrikt is, kan het water weer stromen. Dit is ook zo in ons lichaam. We bewegen en verdraaien ons lichaam om het vuil (blokkades) los te wrikken zodat onze energie weer vrij kan vloeien.