Yin yoga is goed tegen stress

BLOG

Oei denk je nu misschien, toch maar liever niet. In het begin kan het inderdaad zeer confronterend zijn , zo alleen met je gevoelens en gedachten en allerlei pijntjes in je lichaam. En ja, je kan beslissen om op autopiloot te blijven rijden.. maar weet dat hij je vroeg of laat helemaal zal vastrijden.
Aan jou de keuze!


Voor je effectief jezelf in een bepaalde houding wringt, is het nuttig om je eerst meer bewust te worden van je lichaam. Velen van ons wonen vandaag de dag hoofdzakelijk in het hoofd en we zijn ons zelden bewust van de sensaties in ons lichaam. Tenzij ze natuurlijk zeer duidelijk voelbaar zijn.
De meesten echter, hebben niet door hoe gespannen hun lichaam eigenlijk is, totdat ze zichzelf in een yogapose leggen. Dan pas worden ze  bewust van spanningen, waarvan ze tot dan toe geen idee hadden.

Dus even de tijd nemen om je lichaam gewaar te worden, is belangrijk voor je start met je sessie.
Indien je niet vertrouwd bent met meditatie, is dit niet altijd evident. Een makkelijk hulpmiddel om uit je hoofd te komen, is je focus te brengen naar je adem. Je adem te observeren, zonder dat je er iets aan hoeft te veranderen.


Door regelmatig yin yoga te beoefenen, word je vertrouwd met de spanningen in je lichaam, je emoties en gedachten en leer je hierin te ontspannen.
En na verloop van tijd, ben je in staat om deze ontspanning, ook in je dagdagelijkse leven mee te nemen. Dit wil niet zeggen dat je nooit nog stress zal ervaren, maar je bent in ieder geval beter getraind om hiermee om te gaan. 

We leven in een constante staat van paraatheid, van overstressed zijn en hebben

het vaak zelfs niet eens door.

Waarom Yin Yoga goed is bij stress.


Velen onder ons ervaren dagelijks de negatieve gevolgen van een overmaat aan stress.
Stress op zich is niet altijd slecht. We hebben een zekere mate van stress, alertheid, focus nodig om bepaalde taken tot een goed einde te brengen. Belangrijk is, is dat we na het volbrengen van die taak, in staat zijn om terug te ontspannen. En daar hapert het vaak bij velen.



We leven in een constante staat van paraatheid, van overstressed zijn en hebben het vaak zelfs niet eens door.

Yoga en Yin yoga in het bijzonder, biedt een prachtige opportuniteit, om ons bewust te worden van onze stress.
Door een langere tijd in een bepaalde houding te vertoeven en stil te worden, krijgen we de kans om naar binnen te gaan. Ons bewust te worden van de spanningen in ons fysieke lichaam, maar ook van de

emotionele rollercoaster en onze wervelwind aan steeds wederkerende, en vaak negatieve, gedachtenspiralen.